10 form skutecznego marketingu internetowego, cz. 1

Osiągnięcie sukcesu w Sieci i skuteczne dotarcie z przekazem marketingowym do zainteresowanych odbiorców wymaga podjęcia szeroko zakrojonych działań obejmujących różne rodzaje marketingu internetowego. Aby ułatwić ich wybór i pokazać potencjalne korzyści oraz zagrożenia, jakie się z nimi wiążą, zapoznaj się z niniejszym artykułem.

1. Marketing w wyszukiwarkach

Marketing w wyszukiwarkach jest wybierany przez przeważającą większość internetowych przedsiębiorców. Wynika to oczywiście z jego wysokiej skuteczności, dzięki której można dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców zainteresowanych danymi treściami, usługami czy produktami. Marketing w wyszukiwarkach, znany również pod pojęciem SEM, obejmuje 2 kategorie: pozycjonowanie i optymalizację witryn WWW (SEO) oraz kampanie linków sponsorowanych (PPC). Efektywne korzystanie z tych metod sprawia, że dana strona internetowa wyświetlana jest w płatnych (PPC) i/lub organicznych (SEO) wynikach wyszukiwania na określone frazy. Największą zaletą marketingu w wyszukiwarkach jest bardzo dobra efektywność w postaci wysokiej konwersji, natomiast za wadę należy uznać stosunkowo wysokie koszty, brak pewności co do rezultatów i długie oczekiwanie na nie (w przypadku SEO).

Zalety:

  • dobra skuteczność i wysoka konwersja;
  • możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych oferowanymi treściami, produktami czy usługami.

Wady:

  • duże koszty;
  • niepewność wyników;
  • długie oczekiwanie na wyniki (SEO).

2. E-mail marketing

E-mail marketing polega na rozsyłaniu wiadomości elektronicznych użytkownikom. Niestety przez wiele osób ciągle jest postrzegany jako forma spamowania, czemu bynajmniej nie należy się dziwić, biorąc pod uwagę ogromną liczbę niechcianych wiadomości, jakie każdego dnia otrzymujemy na skrzynkę. Dobry e-mail marketing nie ma jednak żadnego związku ze spamem, ponieważ dąży do wysyłania wiadomości wyłącznie osobom, które wyraziły na to świadomą zgodę i są zainteresowane udostępnianymi treściami. Z tego względu podstawą skutecznego e-mail marketingu powinny być wiarygodne i pozyskane w uczciwy sposób bazy danych użytkowników, którzy czekają na rozsyłane wiadomości. Do plusów tej formy marketingu można zaliczyć przede wszystkim niskie koszty, do wad natomiast skojarzenia ze spamem.

Zalety:

  • niskie koszty.

Wady:

  • zły wizerunek w oczach odbiorców.

3. Social media

Social media, czyli wszelkiego rodzaju serwisy społecznościowe typu Facebook, Twitter, Instagram, Google Plus itp. służą dziś nie tylko do komunikacji pomiędzy użytkownikami Internetu, ale również są skutecznym narzędziem marketingowym. Korzystają z niego każdego rodzaju firmy, począwszy od niewielkich, lokalnych sklepów i punktów usługowych, skończywszy na największych światowych markach o globalnym zasięgu. Social media może być skutecznym kanałem komunikacji między firmą bądź marką a odbiorcami, który pozwala poznać ich oczekiwania i nawiązać z nimi bezpośredni kontakt. W ten sposób da się zbudować zaufanie wobec firmy i uzyskać lojalność odbiorców, co wraz z niskimi kosztami obsługi mediów społecznościowych należy uznać za ich największą zaletę. Z kolei do wad można zaliczyć ryzyko pojawienia się nieprzychylnych komentarzy ze strony użytkowników, nawet jeśli zarzuty nie mają potwierdzenia w rzeczywistości.

Zalety:

  • bezpośredni kontakt z odbiorcami;
  • niskie koszty.

Wady:

  • ryzyko nieprzychylnych komentarzy.

4. Content marketing

Content marketing obejmuje działania polegające na tworzeniu i udostępnianiu wartościowych oraz pożądanych przez odbiorców treści. Ich forma jest różna, począwszy od tradycyjnych artykułów, poprzez filmy wideo, skończywszy na prezentacjach multimedialnych. Zasadniczo głównym zadaniem content marketing jest kreowanie profesjonalnego i pożądanego wizerunku marki, firmy czy produktu, z czego wywiązuje się znakomicie. Publikując treści, których oczekują Twoi odbiorcy, zaspokajasz ich potrzeby, w efekcie czego zyskujesz ich zaufanie i jesteś w ich oczach postrzegany jako specjalista w swojej dziedzinie. Nietrudno się domyślać, że dzięki temu łatwiej przekonać odbiorców do skorzystania z Twojej oferty. Na rezultaty działań content marketingowych trzeba jednak dość długo czekać – stworzenie dużej ilości dobrych treści zajmuje bowiem trochę czasu.

Zalety:

  • budowa pozytywnego wizerunku firmy, marki;
  • budowa lojalności i zaufania.

Wady:

  • długi czas oczekiwania na rezultaty.

5. Marketing szeptany

Marketing szeptany polega na subtelnym konstruowaniu przekazu reklamowego, który wygląda na spontaniczne wypowiedzi użytkowników. Można się z nim spotkać głównie na forach internetowych i w mediach społecznościowych. Podstawą działań składających się na marketing szeptany jest inicjowanie dyskusji krążących wokół albo nakierowanych na daną markę czy firmę, których cel stanowi wzmacnianie jej świadomości wśród użytkowników. Główną zaletą tej formy promocji w Sieci jest z całą pewnością niski koszt dotarcia z przekazem do odbiorców – stworzenie wpisu na forum nie wiąże się bowiem z dużymi wydatkami. Potencjalnym zagrożeniem płynącym z marketingu wirusowego jest zaś ryzyko krytycznych reakcji ze strony innych użytkowników, których nie da się w żaden sposób kontrolować i w efekcie mogą przynieść więcej szkód niż pożytku.

Zalety:

  • budowa świadomości marki;
  • niski koszt.

Wady:

  • brak kontroli nad reakcjami użytkowników.

 

10 form skutecznego marketingu internetowego, cz. 2

wybrane realizacje