10 podstawowych elementów optymalizacji stron WWW cz. 1

Optymalizacja stron www

Optymalizacja strony WWW przygotowuje ją do pozycjonowania i pozwala wyeliminować błędy w jej budowie oraz w opublikowanych na jej łamach treściach. Jeżeli prowadzisz swoją witrynę lub sklep internetowy, zapewne zdajesz sobie sprawę z newralgicznej roli, jaką dla pozycji w wynikach wyszukiwania odgrywa optymalizacja stron. Niniejszy tekst zwraca uwagę na jej podstawowe elementy i ma na celu pomóc w jej wykonaniu.

Optymalizacja stron internetowych obejmuje działania polegające na dostosowaniu danej witryny do wymagań narzucanych przez wyszukiwarki internetowe (przede wszystkim Google). Polega ona na wdrożeniu zaleceń z audytu strony i prowadzi do jej wzmocnienia w oczach robotów wyszukiwarek internetowych. Należycie zoptymalizowana witryna jest lepiej widoczna w rankingu, szybciej wskazuje na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i w efekcie generuje większy ruch aniżeli witryna niezoptymalizowana. Korzyści są więc niezaprzeczalne, a przy tym trwałe. W ich osiągnięciu pomogą Ci poniższe porady na temat optymalizacji.

  • 1. Struktura strony

    Odpowiednie rozplanowanie hierarchii zawartości witryny, logiczna nawigacja oraz uporządkowany podział treści na kategorie, podkategorie, wpisy, tagi, strony to podstawowy element optymalizacji każdego serwisu czy sklepu internetowego. Jego struktura powinna zostać zbudowana z myślą o użyteczności i wygodzie użytkowników oraz jednocześnie po to, żeby roboty wyszukiwarek miały ułatwioną pracę podczas indeksacji witryny.

  • 2. Struktura treści

    Pod pojęciem struktury treści rozumiemy sposób rozplanowania i prezentacji pojedynczych treści, czyli artykułów, wpisów czy kategorii. Optymalny schemat polega na podziale tekstu na tytuł w formie nagłówka H1 lub H2, wstęp, w którym umieszczone są najważniejsze słowa kluczowe oraz bloki tekstu podzielone na krótkie, kilkuzdaniowe akapity odseparowane od siebie nagłówkami H2, H3 lub H3. Taka struktura treści zapewnia najwyższy poziom czytelności zarówno dla użytkowników, jak i robotów.

  • 3. Adresy URL

    Optymalizując serwis lub sklep WWW, bezwzględnie pamiętaj o zaimplementowaniu tzw. przyjaznych adresów URL. Powinny one składać się ze zrozumiałych słów – przykładowo, zamiast www.strona.pl/1909237asasu.html powinno być www.strona.pl/podstawy-optymalizacji-stron-www.html. Na podstawie powyższego adresu możesz również zauważyć, że prawidłowym separatorem oddzielającym słowa składające się na adres WWW są myślniki ( -), a nie znaki podkreślenia ( _ ), które jeszcze niekiedy błędnie stosują niektórzy właściciele stron internetowych.

  • 4. Meta tagi

    Meta tagi to specjalne znaczniki umieszczane w sekcjidokumentu HTML, których zadanie polega na naprowadzaniu użytkowników oraz robotów wyszukiwarek na tematykę witryny. Z punktu widzenia pozycjonowania kluczowy meta tag stanowi znacznik, który – jak można się domyślać – określa tytuł strony. Jest on głównym elementem witryny uwzględnianym przez roboty przy ustalaniu jej pozycji w wynikach wyszukiwania, dlatego należy mu poświęcić najwięcej uwagi i na samym jego początku umieścić najważniejsze słowa kluczowe. Znacznie mniej istotne – co bynajmniej nie znaczy, że nieważne – są znaczniki meta description i meta keywords. Pierwszy jest opisem witryny wyświetlanym w wynikach wyszukiwania, a drugi zestawem słów kluczowych definiujących jej zawartość. Ani meta description, ani meta keywords nie mają jednak żadnego wpływu na pozycji strony w rankingu.

  • 5. Treść

    Nawet najlepiej podlinkowana strona nie osiągnie wysokich pozycji, nie przebije się do świadomości użytkowników i nie zdobędzie zaufania wyszukiwarek internetowych, jeśli nie zawiera wysokiej jakości, wartościowych i odpowiadających na potrzeby odbiorców treści. Zadbaj o to, żeby były one interesujące i napisane w sposób interesujący dla użytkowników, a zarazem zoptymalizowany pod kątem pozycjonowania. Chodzi nie tylko o ich strukturę opisaną w punkcie 2. niniejszego artykułu, ale również o obecność słów kluczowych w natężeniu 1-3% w stosunku do całej reszty tekstu (czyli np. 1-3 słowa kluczowe na każde 1000 znaków ze Spacją). Treści powinny być również odpowiednio długie – w przypadku opisów produktów minimum to 700-1000 znaków ze Spacją, podczas gdy tematyczne artykuły warto rozszerzyć do co najmniej 2000 znaków.

10 podstwowych elementów optymalizacji stron WWW cz. II

wybrane realizacje