10 podstwowych elementów optymalizacji stron WWW cz. II

Podstawy optymalizacji stron WWW omówiliśmy w pierwszym wpisie z tej serii – czas zatem na kontynuację tematu. Sprawdźmy drugą piątkę najważniejszych elementów, o które należy zadbać przy optymalizacji witryny internetowej.

  • 6. Duplicate content

    Duplicate content to po prostu skopiowane treści. Optymalizacja strony WWW wymaga, aby sprawdzić, czy treść nie jest „podebrana” z zewnętrznych źródeł (czyli po prostu ukradziona), a także czy te same teksty nie występują jednocześnie na wielu podstronach. Każda podstrona w ramach danego serwisu internetowego powinien mieć bowiem oryginalną, niepowtarzalną treść o długości co najmniej 1000 znaków. Niekorzystnym zjawiskiem z punktu widzenia optymalizacji witryny internetowej są zatem nie tylko skopiowane teksty, ale również puste i pozbawione treści podstrony. Oryginalność treści pozwoli Ci sprawdzić narzędzie www.copyscape.com.

    Rozpatrując kwestię duplicate content, trzeba unikać sytuacji, w których dana podstrona pojawia się w indeksie w kilku wersjach – np. jako dokument HTML i plik do druku. Rozwiązaniem jest dopisanie znacznika noindex w sekcji head witryny lub zablokowanie jednej z wersji strony w pliku robots.txt. W kontekście duplicate content należy także wystrzegać się niebezpieczeństwa związanego z występowaniem jednego adresu pod kilkoma odsłonami, np. jako nazwastrony.pl/index.php, www.nazwastrony.pl i nazwastrony.pl. Mimo że pozornie są to identyczne domeny, Google traktuje je jako całkowicie odrębne. Rozwiązaniem jest zastosowanie przekierowania 301 na jeden, wybrany adres i wskazanie go jako właściwego w Google Search Console.

  • 7. Linkowanie wewnętrzne

    Linkowanie wewnętrzne zapewnia odpowiedni przepływ mocy (page rank) pomiędzy witrynami serwisu. Rola linkowania w obrębie danej domeny jest bardzo istotna, ponieważ z jednej strony wpływa na wygodę użytkowników, a z drugiej sprzyja lepszej i szybszej indeksacji, skutkując wyższymi pozycjami w SERP-ach. Do najistotniejszych lub najnowszych treści warto linkować z każdej podstrony. Z kolei w nowych publikacjach zalecane jest wstawianie odnośników do wcześniejszych wpisów. Pamiętaj również o tym, żeby na wszystkich podstronach umieścić ścieżkę nawigacji, czyli tzw. okruszki chleba (z ang. breadcrumbs), dzięki którym użytkownik wie, na jakim poziomie serwisu się znajduje w danym momencie.

  • 8. Szybkość wczytywania strony

    Pracownicy Google otwarcie przyznają, że szybkość ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych, które decydują o jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Obowiązkiem właścicieli stron i serwisów internetowych jest zatem zapewnienie jak najkrótszego czasu ładowania każdej podstrony. Szybkość wczytywania witryny sprawdzisz za pomocą narzędzia Google zwanego PageSpeed Insights, które bezpośrednio po wykonaniu testu wskazuje na rekomendowane działania naprawcze. Generalnie szybkość strony zależy od jakości serwera, rozmiaru strony i prędkości jej renderowania przez przeglądarkę internetową. Dlatego nie należy oszczędzać na hostingu, warto natomiast jak najbardziej „odchudzić” witrynę i poprawić jej kompresję.

  • 9. Wersja dla urządzeń mobilnych

    Dostępność wersji mobilnej to kolejny czynnik rankingowy uwzględniany przez Google, który bierze się pod uwagę przy optymalizacji witryny. Liczba użytkowników korzystających ze smartfonów i tabletów zwiększa się z roku na rok, dlatego wyszukiwarki już niemal wymagają posiadania mobilnej wersji strony internetowej. Doświadczony webmaster nie powinien mieć problemów z jej przygotowaniem. Ponadto istnieją niedrogie narzędzia online, które automatycznie generują wersje mobilne witryny, jak np. Mobify, Wirenode czy Onbline.

  • 10. Grafiki i zdjęcia

    Trochę nawiązując do punktu 8., przy optymalizacji witryny internetowej powinno się zwrócić szczególną uwagę na grafiki i zdjęcia. Z uwagi na obciążenie serwera ich rozmiar nie może być zbyt duży, jednak jednocześnie muszą być na tyle dobre pod względem jakości, żeby użytkownicy mogli je bez problemu przeglądać. Aby zmniejszyć wagę grafik bez utraty jakości, warto wykorzystać narzędzia do bezstratnej kompresji, takie jak dostępne online TinyPNG lub Kraken.io czy desktopowe FileOptimizer albo jStrip. Z kolei umieszczając zdjęcia i grafiki na stronie, pamiętaj o dodaniu znaczników alt, których użycie poprawia widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.

wybrane realizacje