10 porad na dobre logo, którego nie będziesz się wstydzić

Projektujesz lub chcesz zaprojektować logo i zastanawiasz się, na jakie elementy zwrócić uwagę, jak podejść do tego tematu i czego wymaga jego profesjonalna realizacja? W takim razie przeczytaj artykuł, który pomoże Ci znaleźć odpowiedzi na te pytania.

1. Logo to narzędzie

Na każdym etapie projektowania logo pamiętaj, że jest ono tylko jednym z elementów strategii marki, z którą musi być spójne. Nie może istnieć w oderwaniu od jej wizerunku – powinno czytelnie oddawać jej idee oraz wartości, kojarzyć się z nią i współgrać z jej przekazem. W końcu inne logo zaprojektujesz dla niewielkiej i działającej lokalnie kancelarii prawnej niż dla międzynarodowej korporacji adwokackiej z dużą renomą.

2. Przemyśl, co chcesz zakomunikować

Logo z jednej strony wkomponowuje się w wizerunek firmy, a z drugiej go kreuje, dlatego powinno nie tylko ładnie wyglądać, ale też przekazywać wartości ważne dla marki. Jego zadaniem jest przekonanie odbiorcy, że pod logo kryje się pod coś więcej – coś ciekawego i oryginalnego w swojej kategorii, czym warto się zainteresować. Spraw, aby logo „żyło” i aktywnie pobudzało wzrok adresata, skutecznie komunikując określone treści.

3. Minimalizm i prostota

Przesadzone i naszpikowane efektami logo to po prostu złe logo, które odrzuca i wzbudza śmieszność, co może zrujnować wizerunek marki. Zdecydowanie estetyczniejsze i przy tym skuteczniejsze są projekty pozbawione zbędnych ozdobników, a przy tym schludne i oszczędne w środki wyrazu. Wystarczy przyjrzeć się najbardziej znanym logo najpopularniejszych marek świata, żeby uświadomić sobie, jak ważna jest prostota.

4. Wyróżnij się

Prostota i minimalizm nie wykluczają efektu rozpoznawalności. Dobry projektant potrafi stworzyć takie logo, które łączy w sobie te wszystkie elementy. Apple, McDonald’s, Coca Cola – to tylko najbardziej znane przykłady marek dysponujących oryginalnym i zarazem oszczędnym logo.

5. Dobór czcionek

Podstawowa zasada projektowania logo mówi, żeby nie używać więcej niż jednego kroju czcionki. Trudno się z nią nie zgodzić, ponieważ niezastosowanie się do niej wprowadza estetyczny chaos i burzy pożądany efekt. Zresztą najlepiej dobrać jedną czcionkę i konsekwentnie się jej trzymać. Pytanie tylko, jak ją dobrać? Otóż tak, żeby pasowała do danej marki. Jeśli więc wykonujesz logo dla firmy kosmetycznej, wybierz delikatną, pochyloną i zaokrągloną czcionkę, a gdy tworzysz projekt dla sklepu sportowego, wykorzystaj proste, jednoelementowe fonty z pogrubieniem.

6. Dobór kolorów

Kolory mają swoje znaczenie i budzą określone skojarzenia, z czego zapewne zdajesz sobie sprawę. Uwzględnij ten fakt przed wyborem barwy logo. Ponadto staraj się nie mieszać więcej niż trzech kolorów i nigdy nie łącz barw zimnych i ciepłych – w większości przypadków nie wygląda to dobrze.

7. Logo do uniwersalnego zastosowania

Nawiązując do punktu pierwszego, który mówi, że logo to narzędzie, nie zapominaj, że będzie się pojawiać na różnych nośnikach, w wielu rozdzielczościach i rozmaitych paletach kolorów – w każdym przypadku musi prezentować się tak samo dobrze. Niezależnie od tego, czy będzie umieszczone na małej wizytówce, stronie WWW, dużym banerze czy koszulce, zawsze powinno wyglądać reprezentacyjnie.

8. Unikaj banałów

Zrezygnuj z utartych schematów i nudnych połączeń. Byk w logo restauracji amerykańskiej? Nożyczki w logo zakładu fryzjerskiego? Piłka w logo zespołu koszykarskiego? To banalne i pod żadnym względem kreatywne. W taki sposób na pewno nie wyróżnisz marki, a zamiast tego zrównasz ją z innymi.

9. Najpierw szkic

Jeśli wiesz, co chcesz komunikować poprzez logo i jakie wartości ma ono odzwierciedlać, przenieś na papier swoje skojarzenia i pomysły. Zaprojektuj ich możliwie dużo – być może finalnie nie wykorzystasz żadnego, ale zainspirują Cię i dadzą pojęcie, w którą stronę iść. Spośród nich wybierzesz jeden, a następnie dopracujesz go tak, żeby każdy detal był na swoim miejscu.

10. Zapomnij o szablonach i generatorach

Dobrego logo nie da się zaprojektować w generatorach online ani tym bardziej przy użyciu gotowych szablonów. Wymaga ono godzin pracy, wiele myślenia i nieustannych poszukiwań – pójście na skróty nie przynosi spodziewanego rezultatu.

wybrane realizacje