7 podstaw UX przy projektowaniu strony WWW

Projektowanie stron internetowych jest czynnością kreatywną i wymagającą dużej inwencji twórczej. To jednak nie oznacza, że nie istnieją pewne uniwersalne reguły UX, do których należy się stosować. Poznaj siedem z nich.

1. Czytelność i przejrzystość

Być może Cię to zdziwi, ale faktem jest, że większość internautów nie czyta stron, tylko je szybko skanuje wzrokiem i scrolluje, zjeżdżając w dół w poszukiwaniu interesujących informacji. Jeżeli znajdą impuls, których ich zaciekawi, istnieje szansa, że zapoznają się z treścią, nie wykraczając jednak poza to, co stanowi obiekt ich ciekawości. Dlatego tak istotna staje się czytelność i przejrzystość witryny – jeżeli nie da się jej łatwo przeskanować wzrokiem, po prostu nikt się z nią nie zapozna. Nawet, jeśli treść będzie najwyższych lotów.

2. Umiar

Z powyższego punktu wypływa wniosek, że strona internetowa nie może być przeładowana żadnym ze składających się na nią elementów. Zbyt duże nagrodzenie zdjęć, zbitego tekstu czy elementów graficznych powoduje, że użytkownik czuje się zagubiony i nie wie, jak ma się zachować. Tymczasem zadaniem projektanta jest sprawić, żeby czytelnik witryny myślał jak najmniej – to strona powinna go prowadzić za rękę z punktu A do punktu B, aż w końcu dojdzie do celu i wykona działanie, którego oczekujesz, czyli np. złoży zapytanie o ofertę na stronie firmowej czy kupi produkt w sklepie internetowym.

3. Łączenie różnych form treści

Z kolei niewykorzystanie różnych form treści – grafik, zdjęć, tekstu, animacji – powoduje, że witryna jest nieciekawa i mało angażująca. W projektowaniu żadna skrajność nie jest bowiem dobra – ani zbytnie przesycenie, ani ubogość. W tej sytuacji kluczem do sukcesu okazuje się umiejętność zrównoważenia i połączenia ze sobą poszczególnych elementów strony w taki sposób, żeby się wzajemnie uzupełniały i tworzyły jedną, spójną całość.

4. Struktura

Aby użytkownik nie zagubił się na stronie, informacje na niej umieszczone powinny mieć odpowiednią hierarchię. Projektując witrynę, trzeba pamiętać, że to, co widoczne na pierwszy rzut oka po załadowaniu strony bez przewijania w dół, najbardziej zapada w pamięci i ma największy wpływ na jej odbiór. Odnalezienie się w treści ułatwia jej należyta gradacja, którą można uzyskać poprzez zastosowanie nagłówków, krótkich i konkretnych akapitów, pogrubień czy list z wypunktowaniami. Równie istotne są takie aspekty jak wielkość tekstu i dobór czcionek.

5. Responsywność

Już dawno minęły czasy, gdy przeglądaliśmy strony WWW wyłącznie na komputerze w domu, pracy czy kafejce internetowej. Współcześnie liczba urządzeń, które wykorzystujemy do poruszania się w Sieci, jest przeogromna – począwszy od laptopów, poprzez smartfony, skończywszy na tabletach, mamy niezwykle szeroki wybór sprzętu. Tę kwestię powinien w swojej pracy uwzględniać każdy projektant strony internetowych. Konieczne staje się więc testowanie witryny na różnych systemach operacyjnych, przy wielu rozdzielczościach i dla monitorów o niejednorodnych rozmiarach.

6. Adekwatność treści

Jeżeli witryna ma być skuteczna, musi zawierać treści, których oczekują odwiedzający ją użytkownicy. Chcąc spełnić ten jakże istotny warunek, jeszcze przed przystąpieniem do pracy należy odpowiedzieć sobie na pytanie: „Czego chcą moi użytkownicy?”, a następnie zapewnić im to. Przykładowo, podczas tworzenia witryny dla firmy budowlanej próbuj osiągnąć taki efekt, aby odbiorca miał przekonanie, że ta firma rozwiąże jego problemy z remontem lub pomoże mu wybudować dom. Skup się na potrzebach Twoich odbiorców i podaj im na tacy rozwiązanie, z którego będą chcieli skorzystać.

7. Szybkość

Strona się ładuje kilka sekund? Zapomnij, że ktokolwiek będzie tak długo czekał. Choć w wartościach bezwzględnych kilka sekund może wydawać się krótkim okresem czasu, to dla użytkowników Internetu to zdecydowanie zbyt długo, jeśli chodzi o ładowanie witryny. Niestety, są oni bardzo niecierpliwi, a to dlatego, że w Sieci mają ogromny wybór – jeżeli dana strona wczytuje się dłużej niż inne, można ją po prostu opuścić i skorzystać z konkurencyjnej. Nie chcąc marnować wysiłków poniesionych na inne aspekty projektu witryny, nie zapominaj o szybkości jej ładowania.

wybrane realizacje