Firmowa strona internetowa – przemyśl, zanim stworzysz

Firmowa strona internetowa – w dzisiejszych czasach rzecz oczywista i obowiązkowa dla każdej poważnej firmy, o czym zresztą nie trzeba nikogo przekonywać. Świadomość jej posiadania to jedno, a umiejętność stworzenia w taki sposób, żeby spełniała swój cel – drugie i o wiele trudniejsze zadanie. Stosowanie się do określonych porad pozwala jednak osiągnąć lepsze rezultaty i przygotować atrakcyjną oraz efektywną firmową stronę internetową.

Firmowa strona WWW jako element strategii

Zanim zabierzesz się za tworzenie lub zamówienie firmowej strony WWW, dokładnie przemyśl, do kogo jest skierowana, jaką rolę ma spełniać i jaki jest jej cel. W przeciwnym razie trafi w pustkę i będzie istnieć sama dla siebie w oderwaniu od strategii firmy. Tymczasem witryna internetowa powinna być nie celem samym w sobie, lecz skutecznym narzędziem do realizacji głównych celów wytyczonych przez kierownictwo. Należy wdrożyć ją jako element całej koncepcji zarządzania i w kontekście planów, które realizuje firma. Tworzenie strony internetowej po to, „żeby była”, nie ma większego sensu.

Do kogo jest skierowana strona internetowa? – od odpowiedzi na to pytanie zależy, jak będzie ona wyglądać i jakim językiem będzie się posługiwać. Inaczej prezentuje i komunikuje się witryna dużej firmy produkującej zaawansowane urządzenia przemysłowe, inaczej niewielkiego zakładu mechanicznego działającego lokalnie. Jeżeli już wiesz, kim są Twoi odbiorcy, dowiedz się, czego potrzebują, a następnie daj im to. Pokaż, że chcesz i potrafisz rozwiązać ich problem lub dostarczyć produkty, których oczekują, o ile zajmujesz się handlem.

Cel i grupa docelowa

Przed narysowaniem pierwszego kwadratu lub wykręceniem telefonu do agencji reklamowej zapytaj sam siebie, co chcesz osiągnąć poprzez firmową stronę internetową. Zależy Ci na pozyskaniu klientów? Zaprezentowaniu oferty? Kreowaniu wizerunku? Pod tym kątem twórz witrynę, prowadząc użytkownika za rękę wprost do celu. Jeżeli chcesz zdobyć klientów, kieruj ich do formularza kontaktowego, ale najpierw zdobądź ich zaufanie i pokaż, że masz do zaoferowania to, czego potrzebują. Aby poznać ich oczekiwania, dokładnie przeanalizuj grupę docelową, do której zwraca się Twoja firmowa strona WWW i zorientuj się, na czym zależy odbiorcom, co lubią, a czego nie, jakie są ich preferencje itp.

Częstym błędem popełnianym na wielu stronach internetowych jest skupienie się na własnej firmie i pisanie wyłącznie lub przede wszystkim o sobie. Oferujemy profesjonalne usługi, Zapewniamy najniższe ceny, Posiadamy doświadczenie i wiedzę – tego typu puste slogany pojawiają się na wielu witrynach firmowych, w efekcie czego są one nudne, nie zachęcają użytkownika do działania i niczym się od siebie nie różnią. Znacznie skuteczniejsze jest zwracanie się na „Ty”, „Wy” lub ewentualnie „Państwo” i skupienie się nie na sobie, lecz na potrzebach klienta oraz korzyściach, jakie może osiągnąć dzięki skorzystaniu z oferty firmy.

Wejdź w dialog z użytkownikiem i nawołuj go podejmowania pożądanych przez Ciebie działań. Pokazuj i dawaj mu to, czego oczekuje, co chce zobaczyć i przeczytać. Skoncentruj się na odbiorcy i celu istnienia strony zamiast prezentować swoją firmę czy ofertę w niewiele mówiących superlatywach. Firmowa strona internetowa nie jest bowiem dla Ciebie, lecz dla Twoich klientów, o czym niestety ciągle jeszcze często zapominamy.

wybrane realizacje