Landing page – skuteczne narzędzie w marketingu internetowym

Landing page, czyli inaczej strona lądowania, docelowa czy produktowa to specjalna, jednostronicowa witryna nastawiona na realizację określone celu, która wspomaga działania marketingowe w Internecie. Dowiedz się, jak ją wykorzystać z myślą o promocji w Sieci i jak skonstruować, żeby te działania były efektywne i przyniosły zamierzony skutek.

Landing page – co to jest

Landing page to witryna pozbawiona menu i nawigacji, która skupia się na osiągnięciu jak najwyższej konwersji i nakłonieniu jak największej liczby użytkowników do podjęcia określonego działania. Jej cel może być różny, począwszy od sprzedaży produktów lub usług, poprzez zapisanie się przez użytkownika do subskrypcji newslettera, skończywszy na ściągnięciu pliku. Landing page powinna być tak skonstruowana, żeby zachęcić odbiorcę do wykonania pożądanej akcji.

Wykorzystanie i zalety landing page

Witryny typu landing page rzadko kiedy istnieją same dla siebie – przeważnie stanowią ostatnie ogniowo kampanii promocyjnych w Internecie i „ściągają” ruch z innych źródeł, np. z bannerów reklamowych, mailingu czy Google Adwords. Na ich łamy z reguły trafiają odbiorcy zainteresowani danych tematem, który z własnej woli kliknęli odnośnik reklamowy. Rolą landing page w tej sytuacji jest ostateczne przekonanie nakłonienie odbiorcy do finałowego działania – kupna produktu, pobrania pliku, zapisania się na newsletter czy pozostawienia swoich danych osobowych.

Dlaczego landing page mają przewagę nad stronami firm, produktów czy marek? Przede wszystkim ze względu na wyższą skuteczność, która jest efektem nastawienia na jeden, określony cel i prowadzenia ku niemu użytkownika. Wszelkie inne elementy przeszkadzające w realizacji tego założenia (np. rozbudowana nawigacja, liczne odnośniki, treści na inny temat) nie mają racji bytu na landing page, podczas gdy na „zwykłych” stronach firmowych czy produktów często muszą się one znaleźć. W końcu trudno wyobrazić sobie witrynę firmy bez zakładki O nas czy Oferta.

Jak stworzyć landing page

Jak już wspomnieliśmy, landing page to pojedyncza strona pozbawiona nawigacji, menu i odnośników – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Przeglądanie umieszczonych na niej treści wymaga przewinięcia w dół. Tego typu witryny powinny być czytelne i zawierać następujące kolejno po sobie elementy nakłaniające użytkownika do konwersji i podjęcia określonego działania. Czytelność, schludność i łatwość w „skanowaniu” treści wzrokiem są koniecznością w przypadku skutecznego landing page.

Górna sekcja strony powinna zawierać wysokiej jakości zdjęcie wraz z krzykliwym i przyciągającym uwagę nagłówkiem, krótkim taglinem oraz przyciskiem CTA (call to action), który pozwala na wykonanie docelowego działania. Należy zadbać o to, aby przycisk CTA rzucał się w oczy i odróżniał się od pozostałych elementów strony, a jego treść była napisana językiem aktywnym, zwróconym bezpośrednio do użytkownika – np. „Pobierz plik już teraz”, „Kup książkę dzisiaj o zaoszczędź 20%”, „Zapisz się na darmowy newsletter” itp. Przycisk CTA warto umieść zarówno na samym początku, jak i na końcu witryny.

Elementy landing page

  • nagłówek z taglinem, pozbawiony odnośników i menu, z dużym zdjęciem wysokiej jakości w tle;
  • przycisk CTA (call to action), który nawołuje do działania (Pobierz teraz, Zamów już dziś, Wypełnij formularz itp.);
  • treść nastawiona na cel, napisana w sposób aktywny, dynamiczny, nawołujący do działania i ukazujący praktyczne korzyści oferty;
  • układ nastawiony na realizacji jednego, konkretnego celu, który prowadzi użytkownika do wykonania określonego działania (pobranie pliku, kupienie produktu, zapisanie się na newsletter itp.).

Przejrzysty układ landing page jest tak samo istotny jak treść, która powinna być napisana językiem dynamicznym i nawołującym do działania. Bezpośrednie zwroty do użytkownika, krótkie i konkretne zdania, sugestywne nagłówki – to tylko z niektóre z metod na przekonanie odbiorcy, że warto wykonać akcję, o którą jest proszony za pośrednictwem landing page. Jeśli chodzi o układ treści, trzeba się wystrzegać zbitego, jednolitego tekstu – różnicowanie formy poprzez cytaty, listy, pogrubienia czy czcionki o zmiennych wielkościach sprzyja przykuciu uwagi i zwiększa konwersję strony.

Opisując na landing page produkt lub usługę, należy unikać branżowego slangu i starać się przedstawić ofertę jak najbardziej „ludzko”, odwołując się do korzyści, jakie daje i problemów, które rozwiązuje. Zamiast skupiać się na opisie parametrów technicznych czy właściwości fizycznych produktu, warto pokazać jego praktyczne zastosowanie i profity, jakie można dzięki niemu osiągnąć.

Konwersję landing page podwyższa również powołanie się na korzystne zdanie autorytetów w danej dziedzinie (np. dentysta na stronie pasty do zębów) oraz zaprezentowanie pozytywnych opinii klientów, którzy skorzystali z produktu lub usługi i polecają je z własnej woli. W ten sposób poprawia się wiarygodność witryny i zaufanie do niej ze strony użytkownika, co przekłada się na wyższą konwersję.

Umiejętne przygotowanie i wykorzystanie landing page w marketingu internetowym to sprawdzona metoda na poprawienie konwersji i zwiększenie skuteczności swoich działań. Mamy nadzieję, że dzięki powyższemu tekstowi będziesz wiedzieć, jak ją stworzyć i wdrożyć z korzyścią dla siebie.

wybrane realizacje