Pozycjonowanie lokalne – tajemnica sukcesu lokalnego biznesu

Prowadzisz biznes na określonym, ograniczonym obszarze, np. w danym województwie, mieście czy dzielnicy? Żeby trafić do klientów zainteresowanych Twoimi usługami lub produktami, zainwestuj w pozycjonowanie lokalne. Dowiedz się, dlaczego warto się nim zainteresować, jakie daje korzyści i za pomocą jakich metod je wdrożyć.

Korzyści z lokalnego SEO

Jeżeli prowadzisz lokalny biznes, np. restaurację, stacjonarny sklep czy punkt usługowy w danym miejscu, zależy Ci na dotarciu do potencjalnych klientów zamieszkujących lub znajdujących się w jego pobliżu. Skoro sklep znajduje się w Poznaniu, walka o klientów z Krakowa, Gdańska, Białegostoku czy Warszawa nie ma żadnego sensu i oznacza wyrzucanie pieniędzy w błoto, prawda?

Dlatego inwestując w pozycjonowanie, skup się na lokalnym SEO, dzięki któremu jak najefektywniej spożytkujesz środki przeznaczone na promocję w Internecie. Sprawdź, jakie działania podjąć w ramach pozycjonowania lokalnego, żeby dotrzeć do klientów z Twojej okolicy.

1. Założenie profilu w Google Moja Firma

Pierwszy i niezbędny krok do powiązania Twojej strony z danym obszarem jest zarejestrowanie konta w Google Moja Firma. Cała procedura jest łatwa, szybka i nie wymaga zaawansowanej wiedzy. Uzupełniając profil, wystarczy podać dane teleadresowe (nazwa, adres, numer telefonu), przyporządkować firmę do odpowiedniej kategorii, dodać zdjęcia i wprowadzić opis, a strona zacznie się pojawiać w wynikach wyszukiwania dla lokalnych słów kluczowych.

2. Nazwa, adres, telefon

Google to inteligentne narzędzie, które zbiera informacje ze wszystkich stron w Internecie. Dlatego gdziekolwiek umieszczasz wpisy promujące Twój biznes (np. katalogi i portale ogłoszeniowe), dbaj o spójność najważniejszych danych. Zawsze stosuj identyczną nazwę i posługuj się tymi samymi danymi teleadresowymi – dzięki temu roboty wyszukiwarek łatwo powiążą ze sobą wpisy Twojej firmy w różnych serwisach i na stronach internetowych, identyfikując je z obszarem Twojej działalności.

3. Lokalne dane strukturalne

Dane strukturalne, czyli tzw. rich snippets, są specjalnymi znacznikami, za pośrednictwem których witryna przesyła robotom wyszukiwarek rozszerzone informacje. Mogą one dotyczyć lokalnej działalności, np. adresu, pod którym funkcjonuje Twój biznes, godzin otwarcia Twojego sklepu, numeru telefonu czy nawet możliwych sposobów płatności. Prowadząc lokalny biznes, zdecydowanie warto skorzystać z tego typu danych strukturalnych, żeby powiązać Twoją stronę z interesującym Cię obszarem.

4. Opinie, oceny i recenzje

Nakłaniaj klientów do recenzowania i oceniania Twojego biznesu – zarówno w Google, jak i w innych serwisach, portalach i na stronach internetowych. Widząc, że opinie pochodzą od użytkowników zlokalizowanych na konkretnym obszarze, wyszukiwarka weźmie to pod uwagę przy prezentacji wyników dla lokalnych zapytań.

5. Optymalizacja on-site

Lokalność swojego biznesu koniecznie uwzględnij podczas tworzenia treści i optymalizacji witryny. Pamiętaj, żeby w tekstach, nagłówkach, meta tagach i znacznikach alt dla obrazów umieszczać lokalne frazy (np. Warszawa Wola, Kraków Stare Miasto). W ten sposób zwracasz robotom wyszukiwarek uwagę, że działasz na danym obszarze.

6. Link building

Pozyskiwanie odnośników prowadzących do Twojej strony WWW to od lat najważniejszy element działań SEO i nic nie zapowiada, żeby sytuacja miała się zmienić. Dlatego przy tworzeniu profilu linków dla lokalnej witryny staraj się, żeby w anchorach znajdowały się słowa kluczowe określające obszar funkcjonowania Twojego biznesu, czyli zamiast linkować na frazę np. sklep odzieżowy, linkuj z anchorem sklep odzieżowy Poznań Wilda. Ponadto staraj się zdobywać linki z witryn lokalnych – najlepiej z domen, które posiadają końcówki adekwatne dla Twoje miasta, np. waw.pl, torun.pl czy poznan.pl.

7. Osobne podstrony dla różnych lokalizacji

Firmy, które działają w kilku lokalizacjach, np. w wielu dzielnicach Warszawy, często decydują się na stworzenie odrębnej podstrony dla każdej z nich. W ten sposób zbierają większą liczbę zapytań, niż gdyby posługiwały się wyłącznie jedną stroną, w przypadku której nie sposób wskazać na wiele lokalizacji.

wybrane realizacje