Skuteczny mailing to nie spam. Jak dobrze wykorzystąć e-mail marketing

Skuteczny mailing nie ma związku ze spamem – jest profesjonalnym narzędziem marketingowym wybieranym przez największe światowe marki w celu kreowania wizerunku, nawiązywania relacji z klientami czy promowania oferty. Odpowiednie wykorzystanie jego zalet pozwala niskim kosztem osiągnąć duże korzyści biznesowe. Sprawdź, o czym pamiętać, decydując się na mailing.

Element strategii

Mailing nie może istnieć sam dla siebie, jako cel sam w sobie, lecz powinien być skutecznym środkiem do osiągnięcia celu. Zanim rozpoczniesz kampanię, odpowiedz sobie na pytanie, co chcesz przez nią osiągnąć. Masz wiele możliwości, np.:

  • prezentacja nowej oferty lub promocji;
  • zaproszenie na wydarzenie;
  • zachęcenie do pobrania e-booka;
  • zaproszenie do konkursu.

Jeśli wiesz, po co Ci kampania e-mail marketingowa, wkomponuj ją w strategię marketingową Twojej marki. Niech będzie jednym z elementów, który jest odpowiednio powiązany z pozostałymi jej ogniwami prowadzącymi do określonego celu. Teraz możesz przejść do kolejnego kroku, jakim jest pozyskiwanie odbiorców.

Baza danych

Niezwykle istotnym elementem kampanii e-mail marketingowej, od którego w dużej mierze zależy jej powodzenie, jest sposób pozyskania listy odbiorców. To, z jakiej bazy danych korzystasz, w ogromnym stopniu decyduje, czy Twoje działania przyniosą oczekiwany efekt. Jeżeli kupujesz przypadkową bazę danych za 20 zł, która pochodzi z niesprawdzonego źródła i była już wielokrotnie wykorzystana, nie licz na sukces. Najoptymalniejszym rozwiązaniem jest zebranie bazy e-mail własnymi siłami, zachęcając użytkowników do zapisania się na listę subskrybentów.

Sposobów na zachęcenie użytkowników do dobrowolnej subskrypcji jest wiele – zniżki i rabaty na zakupy, symboliczne prezenty, dostęp do wartościowych treści czy możliwość skorzystania ze specjalnych ofert to tylko niektóre z nich. Zebranie dużej listy mailingowej zajmuje trochę czasu, ale dzięki temu zawiera ona wyłącznie zweryfikowanych odbiorców, którzy świadomie i dobrowolnie zgodzili się na otrzymywanie wiadomości i są zainteresowani tym, co masz im do zaproponowania.

Tworzenie wiadomości

Do wykonania szablonu mailingu możesz użyć gotowych wzorów, które są dostępne w Internecie zarówno w płatnych, jak i darmowych wersjach. Jeżeli posiadasz odpowiednie umiejętności, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby samemu skonstruować szablon w oparciu o technologie HTML i CSS. Kolejna możliwość to skorzystanie ze specjalnych programów do projektowania mailingu, które również występują jako płatne i darmowe. Bez względu na to, jakie rozwiązanie wybierzesz, dołóż wszelkich starań, żeby pod względem graficznym wiadomość była schludna, przejrzysta i czytelna.

Z kolei treść powinna być krótka, konkretna oraz napisana dynamicznym i bezpośrednim językiem. Jeżeli liczysz na zainteresowanie odbiorcy, daj mu jakąś korzyść – w przeciwnym razie zapewne od razu wyrzuci Twoją wiadomość do kosza. Mailing nie powinien bezpośrednio sprzedawać, lecz zachęcać odbiorcę do działania, które daje mu jakąś korzyść i jednocześnie jest zgodne z Twoją strategią. Takim działaniem może być np. pobranie ebooka na temat Twojej branży, w którym przemycisz informacje o swojej ofercie. Jeżeli masz do zaproponowania specjalną ofertę cenową, możesz o niej poinformować wprost, o ile oczywiście jest zabójcza i interesuje użytkowników.

Wiadomości wysyłane za pośrednictwem mailingu powinny być jak najbardziej spersonalizowane. Najlepiej, gdy odbiorca otrzymuje wiadomość imienną – wtedy szansa na reakcję znacznie się zwiększa. Bardzo istotną rolę odgrywa tytuł maila – jeżeli jest schematyczny i nudny, prawdopodobieństwo jego otwarcia przez odbiorcę można ocenić jako znikome. W przypadku ciekawego i oryginalnego tematu wiadomość może zostać otwarta, a oczom odbiorcy powinien ukazać się duży nagłówek wraz ze zdjęciem. Całości dopełniają treść, która poszerza temat, oraz przycisk CTA, który zachęca do wykonania określonego działania (np. „Pobierz darmowy ebook”).

Wysyłanie mailingu

Do wysyłania mailingu możesz użyć zwykłego programu pocztowego, jednak zdecydowanie lepsze będą specjalne narzędzia, jak np. MailChimp czy FreshMail, które nie tylko pozwalają na masową wysyłkę wiadomości do wielu osób, ale również zapewniają dostęp do szczegółowych statystyk na temat skuteczności kampanii i zachowania odbiorców. Dzięki temu można reagować na błędy i podejmować w porę działania zaradcze, wciąż optymalizując kampanię i zwiększając efektywność mailingu.

Jeśli chodzi o częstotliwość wysyłania wiadomości, to z jednej strony nie należy zasypywać odbiorców codziennymi mailami, bo wtedy nietrudno o słuszne skądinąd miano spamera, a z drugiej nie można dać o sobie zapomnieć, wysyłając wiadomość raz na pół roku. Konkretne liczby zależą oczywiście od indywidualnego przypadku, ale przedział od jednej do kilku wiadomości miesięcznie wydaje się rozsądny.

wybrane realizacje