10 form skutecznego marketingu internetowego, cz. 2

W poprzednim wpisie omówiliśmy 5 form marketingu internetowego wraz z ich zaletami i wadami. W poniższym artykule kontynuujmy temat, dopisując kolejnych 5 metod promocji w Sieci.

6. Marketing afiliacyjny

Pod nazwą marketingu afiliacyjnego kryją się tzw. programy partnerskie. Ich celem jest bezpośrednia sprzedaż produktów i usług za pośrednictwem zewnętrznych partnerów (współpracowników), którzy od każdej sprzedaży mają określony zysk. W ramach sieci afiliacyjnych oferuje się dowolne usługi i produkty. Niewątpliwą korzyścią dla przedsiębiorcy z uczestnictwa w programach partnerskich jest otwarcie nowego kanału sprzedażowego – stosunkowo taniego i rozliczanego za efekt. Inny plus to możliwość dotarcia do wyselekcjonowanej grupy odbiorców, na co pozwala indywidualne dobranie partnerów. Wśród wad należy natomiast wymienić brak kontroli nad współpracownikami i ich działaniami.

Zalety:

  • rozliczenie za efekt.

Wady:

  • brak kontroli nad współpracownikami.

7. Współpraca z blogerami

Nawiązując współpracę z blogerami, można skutecznie wypromować produkt lub usługę. Formy współpracy są różne, począwszy od subtelnych artykułów sponsorowanych, poprzez obiektywne recenzje oferowanych produktów lub usług, skończywszy na lokowaniu produktu. Z punktu widzenia reklamodawcy nawiązanie współpracy z poczytnymi blogerami zarówno poprawia i uwiarygadnia wizerunek marki, firmy czy produktu, jak i może skutkować bezpośrednim zwiększeniem sprzedaży. Odpowiednio dobierając blog pod względem tematyki i liczby czytelników, docierasz do szerokiego grona osób zainteresowanych danym produktem czy usługą. Nie można jednak zapominać, że wielu przedsiębiorców nie ceni współpracy z blogerami z uwagi trudności w komunikacji i ryzyko doboru nieodpowiedniej osoby.

Zalety:

  • poprawa wiarygodności.

Wady:

  • ryzyko wyboru niewłaściwej osoby.

8. Marketing wirusowy

Marketingiem wirusowym określa się udostępnianie w ramach serwisów społecznościowych animacji, krótkich filmów, zdjęć czy memów powiązanych z reklamową marką, z myślą o tym, aby były one udostępniane dalej przez samych użytkowników. W efekcie koszt promocji okazuje się znikomy, ponieważ dystrybucja treści odbywa się automatycznie przez internautów. Niski koszt dotarcia do szerokiego grona odbiorców jest w tym przypadku niewątpliwym plusem, jednak jednocześnie trzeba pamiętać, że oznacza całkowity brak kontroli nad naszym „wirusem”. Jeżeli więc reakcje na niego będą nieprzychylne, cały proces może przynieść więcej szkód niż pożytku.

Zalety:

  • niski koszt;
  • budowa wiarygodności i zaufania ze strony odbiorców.

Wady:

  • brak kontroli nad rozprzestrzenianiem się „wirusa” i reakcjami ze strony użytkowników.

9. Video marketing

Stwierdzenie, że obrazy skuteczniej działają na nasz mózg niż słowa, nie jest niczym odkrywczym. Z tej prawdy korzysta video marketing, który polega na tworzeniu i udostępnianiu filmów oraz animacji promujących markę, produkt, usługę. Ciekawe wywiady, wideo-poradniki, filmy instruktażowe, śmieszne animacje – za ich pomocą można z powodzeniem wzmocnić markę i poprawić wizerunek, oddziałując na emocje odbiorców. Nie jest to jednak forma marketingu dla każdego, gdyż przygotowanie choćby półprofesjonalnego filmu wymaga stosunkowo dużych nakładów finansowych.

Zalety:

  • budowanie profesjonalnego wizerunku.

Wady:

  • wysoki koszt stworzenia profesjonalnego wideo.

10. Kampanie bannerowe

Kluczem do efektywnej kampanii bannerowej jest odpowiednie wybranie strony lub stron docelowych, na których będzie ona prowadzona. Równie istotną rolę odgrywa sama kreacja banneru – przyciągające uwagę hasło i interesująca grafika powinny wzbudzać zainteresowanie użytkowników. Kampanie bannerowe są dość proste, a ich koszt zależy przede wszystkim od opłaty, jakiej żąda właściciel strony bądź stron docelowych. Za wadę tej formy marketingu internetowego można uznać jej masowość, która powoduje, że coraz mniej użytkowników zwraca uwagę na bannery. Ich skuteczności nie można być więc pewnym.

Zalety:

  • prostota.

Wady:

  • ryzyko niskiej skuteczności.

wybrane realizacje