Blog firmowy – dlaczego warto i jak należy go prowadzić

Blogi firmowe wyrastają w sieci jak grzyby po deszczu. Przedsiębiorcy i sklepy internetowe wykorzystują je głównie jako narzędzie marketingowe – stosunkowo tanie, skuteczne i bardzo elastyczne. Co skłania firmy i sklepy do prowadzenia blogów firmowych? Jakie treści i w jaki sposób warto publikować na ich łamach? Na te oraz inne pytania związane z zakładaniem i prowadzeniem blogów firmowych znajdziesz odpowiedź w niniejszym artykule.

Korzyści z blogu firmowego

Dlaczego warto założyć i prowadzić blog firmowy? To proste – dzięki niemu możesz zyskać klientów. W jaki sposób? Publikując tematyczne teksty, generujesz ruch i przyciągasz użytkowników, którzy są zainteresowani tym, co Ty lub Twoja firma macie do powiedzenia. Dzięki blogowi poprawiasz widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych – nie jest bowiem tajemnicą, że Google lubi świeże, unikalne i merytoryczne treści. Warto je zatem wykorzystać w procesie pozycjonowania. Blog firmowy może być także świetnym kanałem komunikacji pomiędzy Tobą lub Twoją firmą a potencjalnymi klientami i odbiorcami. Szczególnie istotną rolę w tym kontekście odgrywają komentarze pod wpisami, w których możesz wejść w bezpośredni dialog z użytkownikami i poznać ich oczekiwania.

Kolejny aspekt to budowanie marki i kreowanie profesjonalnego wizerunku Twojej osoby lub firmy. Możesz to osiągnąć przede wszystkim poprzez udostępnianie fachowych treści, którymi pokazujesz, że dobrze znasz się na tym, o czym piszesz i czym się zajmujesz. Przykładowo, będąc twórcą witryn internetowych, załóż blog i umieszczaj na jego łamach porady i aktualności dotyczące Twojego zawodu. Jeżeli ich poziom będzie wysoki, z pewnością odbiorcy docenią Twoją wiedzę i widząc w Tobie specjalistę w danej dziedzinie, chętniej skorzystają z Twoich usług czy produktów.

O czym pisać

Pierwsza i podstawowa zasada prowadzenia blogu firmowego brzmi następująco: pod żadnym pozorem nie może on być przysłowiową tablicą ogłoszeń. Zapomnij o bezpośrednim reklamowaniu Twojej oferty lub tym bardziej wciskaniu jej na siłę i opisywaniu jej w samych superlatywach – nawet jeśli rzeczywiście Twoje produkty lub usługi są doskonałej jakości, blog firmowy to nie miejsce na tego typu informacje. Jakiego typu wpisy wobec tego publikować? Takie, które mają wartość i są interesujące dla Twoich odbiorców. Łatwo więc wywnioskować, że zanim podejmiesz decyzję, o czym chcesz pisać, najpierw musisz odpowiedzieć sobie pytanie: dla kogo będziesz pisać.

Znając swoich odbiorców, zastanów się, jakie są ich potrzeby i jakie problemy chcą rozwiązać, a następnie daj im w swoich tekstach to, czego oczekują. Trzymając się przykładu z blogiem webmastera, który publikuje teksty dla osób z branży internetowej zainteresowanych tworzeniem stron WWW, odpowiedź jest prosta – odbiorcy chcą informacji, tutoriali, porad i wskazówek na temat projektowania witryn internetowych. Oprócz poradników, które edukują i polegają na dzieleniu się fachową wiedzą, możesz wykorzystać blog firmowy w celu zaprezentowania wewnętrznego życia firmy. Inne pomysły na teksty to np. wywiad z osobą znaną w Twojej branży, a także recenzje, rankingi i zestawienia (produktów, narzędzi, stron, książek itp.).

Bez względu na to, jakiego typu treści publikujesz, zawsze pamiętaj, żeby w mniejszym lub większym stopniu dotyczyły branży, w której działa Twoja firma. A co, jeśli brak Ci pomysłu na temat? W tej sytuacji poszukaj inspiracji na konkurencyjnych blogach, w mediach społecznościowych, na branżowych forach albo w swojej codziennej pracy. Jeżeli uważasz, że potrafisz napisać coś ciekawego, co może zainteresować Twoich odbiorców – zrób to bez wahania, zanim wena twórcza przeminie.

Jak pisać

Blog powinien mieć formę dość nieformalną, tak aby zbudować bliską relację z odbiorcą i przekonać go, że ma do czynienia z kimś, kto rozumie jego potrzeby. Zwracaj się do użytkowników w sposób bezpośredni, najlepiej na „Ty” – na pewno nikt nie poczuje się urażony, a efekt perswazji będzie łatwiej osiągalny. Daj z siebie wszystko, aby stworzyć merytoryczny, wartościowy, ciekawy i jednocześnie poprawny językowo tekst, którym odbiorcy będą chętnie się dzielić. Pamiętaj o systematyczności – publikuj w równych odstępach czasowych i unikaj dłuższych przerw w udostępnianiu treści, żeby użytkownicy nie zapomnieli o istnieniu Twojego blogu.

Dobrze prowadzony blog może stać się doskonałym narzędziem marketingowym, dzięki któremu skutecznie wykreujesz wizerunek eksperta, pozyskasz klientów i zwiększysz sprzedaż. Aby tak się stało, konieczne jest jednak regularne publikowanie wartościowych i odpowiadających na potrzeby użytkowników treści. Jeżeli Cię na nie stać, nie wahaj się ani chwili dłużej i już dziś załóż blog firmowy.

wybrane realizacje