Co wpływa na pozycję w Google – lista czynników

Pozycjonowanie stron WWW to skomplikowany proces, na którego wpływ ma wiele czynników. Konkretnie jakich? Co decyduje, że jedna strona internetowa znajduje się w top3, a innej trudno wejść do top30 na daną frazę? Na te pytania pozycjonerzy od lat próbują znaleźć odpowiedź. W niniejszym tekście chcemy to ułatwić, zastanawiając się, co ma wpływ na pozycję witryny w Google.

Pracownicy internetowego giganta przyznają, że opracowując algorytm działania wyszukiwarki Google, uwzględniają ok. 200 czynników. Choć nigdy ich lista nie została upubliczniona, to zarówno na podstawie wypowiedzi pracowników amerykańskiego koncernu, jak z doświadczeń, którymi dzielą się pozycjonerzy, można je z pewnym prawdopodobieństwem wskazać. Oczywiście jedne czynniki mają większe, inne mniejsze znaczenie, a niektóre mogą znajdować się na liście bezzasadnie. Zachęcamy do uzupełniania listy!

Domena

Wiek
Zasadniczo im domena starsza, tym ma większe szanse na wyższe pozycje w SERP-ach. Wiek domeny powoduje bowiem wzrost zaufania ze strony Google.

Historia
To, w jaki sposób domena była wykorzystywana w przeszłości, decyduje o jej teraźniejszym rankingu. Jeżeli nawet kilka lat wcześniej umieszczano na niej SPAM lub treści erotyczne, może mieć to negatywny wpływ na jej przyszłą pozycję. Warto o tym pamiętać, przejmując lub kupując domeny z historią.

Nazwa
Nazwa domeny ma znaczenie – jeżeli znajduje się w niej słowo kluczowe (np. zarabianie.pl) lub słowa dopasowane do danego zapytania (np. jak-zarabiac.pl), Google będzie ją preferowało bardziej aniżeli witryny niedysponujące tym atutem.

Okres rejestracji
Domeny zarejestrowane z góry na kilka lat osiągają wyższe pozycje niż domeny zarejestrowane na rok, co otwarcie podkreślali przedstawiciele Google.

WhoIs
Ukrywając informacje w systemie WhoIs lub widniejąc w nim jako spamer, obniżasz szanse swojej witryny na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Google preferuje otwartość i nie lubi, gdy się coś ukrywa.

Czynniki wewnętrzne

Meta tagi title i description
Przy uzupełnianiu meta tagów ważne jest zachowanie ich unikalności dla każdej strony oraz zredagowaniu meta tagu title w taki sposób, żeby na pierwszym miejscu znajdowało się słowo kluczowe – ma to bardzo duży wpływ na pozycję witryny w SERP-ach. Znacznie mniejszy, ale jednak jakiś wpływ ma również to, czy w opisie meta description zostało umieszczone słowo kluczowe.

Słowa kluczowe w treści
Dane słowo kluczowe powinno się pojawić w treści w proporcjach 1-2% w stosunku do całego tekstu. Na każde 1000 znaków ze Spacją można powtórzyć wybrane słowo kluczowe 10-20 razy. Jednocześnie nie można przesadzać z jego natężeniem, bo grozi to karą od Google i obniżeniem pozycji.

Nagłówki
Stosowanie nagłówków H1-H6 poprawia widocznych witryny. Korzystnym postępowaniem jest również umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach.

Szybkość ładowania strony
Im strona lżejsza i szybciej się ładuje, tym lepiej z punktu widzenia pozycjonowania. Zbyt przeciążone i długo wczytujące się witryny nie są zbyt dobrze postrzegane przez Google.

Unikalność treści
Kopiowanie tekstów z innych stron jest penalizowane przez Google, dlatego kiedy tylko możesz, pisz oryginalne treści.

Optymalizacja grafik
Nadawanie zdjęciom i obrazom unikalnych znaczników title i alt pozytywnie wpływ na widoczność witryny w rankingu.

Regularność aktualizacji treści
Google lubi strony, które są regularnie uzupełnianie o nowe, oryginalne treści – pamiętaj o tym, prowadząc swoją witrynę.

Struktura witryny
Przejrzystość strony pod względem budowy, prawidłowa walidacja HTML, czytelne linkowanie wewnętrzne, łatwa nawigacja, adresy URL-i zawierające tytuły wpisu i słowa kluczowe, a także odpowiednia hierarchizacja i podział wpisów na kategorie – te wszystkie czynniki w optymalizacji strony w niemałej mierze decydują o jej pozycji w Google.

Jakość treści
Google rozpoznaje (lub próbuje rozpoznawać) wysokiej jakości, oryginalną treść, która odpowiada na potrzeby użytkowników i jest poprawna gramatycznie. Miej to na uwadze i nie publikuj byle jakich wpisów.

Różnicowanie treści
Aby podwyższyć pozycję w wynikach wyszukiwania, umieszczaj na stronie różne formy treści – nie tylko tekst, ale również nagrania audio i materiały wideo. Google przychylnie patrzy na witryny ze zdywersyfikowaną treścią.

Mapa strony
Poprawnie wykonana, na bieżąco aktualizowana i zgłoszona do Google mapa strony poprawia czytelność witryny, pozytywnie oddziałując jej ranking.

Czynniki zewnętrzne

Liczba linków przychodzących
Generalnie im więcej linków prowadzących do pozycjonowanej witryny, tym jej pozycja w Google wyższa. Nic dziwnego, w końcu cały proces pozycjonowania zasadniczo sprowadza się do pozyskiwania zewnętrznych odnośników.

Jakość linków przychodzących
Ilość to nie wszystko – równie ważna, jeśli nie ważniejsza jest jakość linków. Jakość, czyli co? Przede wszystkim ich dopasowanie tematyczne oraz popularność stron, z których pochodzą.

Anchory linków
Linki z anchorami, których treść zawiera słowo kluczowe, są cenniejsze aniżeli inne typy odnośników.

Miejsce linków w tekście i na stronie
Reguła jest taka, że im wyżej w strukturze strony i samym tekście znajduje się link do Twojej witryny, tym ma on większą moc. Zdecydowanie lepiej umieścić go więc w pierwszym akapicie tekstu aniżeli na samym dole w stopce witryny.

Popularność w social media
Czynniki społecznościowe nie są obojętne dla miejsca strony w wynikach wyszukiwania. Im więcej udostępnień i polubień odnotowuje witryna, tym lepiej z perspektywy pozycjonowania.

„Sąsiedztwo” strony
Wybierając usługę hostingu, zwróć uwagę, czy nie umieszczasz swojej witryny na tym samym IP co setki innych, nie daj Boże spamerskich stron. „Złe sąsiedztwo” nie jest dobrym otoczeniem, jeżeli myślisz o wysokich pozycjach w Google.

Zachowanie użytkowników na stronie
Nie jest to co prawda potwierdzone (zresztą jak większość wymienionych w tekście czynników), ale przyjmuje się, że im więcej czasu użytkownicy spędzają na stronie, im częściej na nią wracają oraz im więcej komentują i recenzują, tym jest ona lepiej postrzega przez Google.

Liczba zaindeksowanych stron
Wyszukiwarka Google lubi witryny bogate w dużą ilość wartościowej treści, dlatego wraz ze wzrostem liczby zaindeksowanych stron wzrasta również zaufanie z jej strony.

wybrane realizacje