Dropshipping – czy warto, czy się opłaca

Dropshipping jest formą współpracy pomiędzy sklepami i hurtowniami, która zapewnia przedsiębiorcom wiele korzyści, choć jednocześnie nie jest pozbawiona wad i nie każdy osiągnie z niej optymalne korzyści. Dowiedz się, jakie zasady rządzą dropshippingiem i zdecyduj, czy jest dla Ciebie opłacalny.

Co to jest dropshipping

Dropshipping opiera się o relację pomiędzy sklepem internetowym a hurtownią. W ramach tej formy współpracy zamówienie produktu oznacza wysyłkę bezpośrednio z hurtowni, więc przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy w praktyce ogranicza swoją rolę do pośredniczenia w transakcji.

Użytkownicy przelewają pieniądze na konto sklepu, dokonując w nim zakupu, a informacja o niezbędnym towarze do wysyłki trafia natychmiastowo do hurtowni, skąd towar jest wysyłany prosto do odbiorcy. Profesjonalny dropshipping jest przeprowadzany na tyle sprawnie, że klient nie odczuwa opóźnienia, nie wie także o formule współpracy i myśli, że towar otrzymuje bezpośrednio od sklepu, w którym złożył zamówienie.

Jak łatwo się domyślić, takie rozwiązanie ma swoje wady, ale i zalety. Jest na tyle powszechne, że znaleziono dla niego osobne określenie. Dropshipping stanowi szansę dla wielu osób, które marzą o prowadzeniu własnego sklepu internetowego, a niekoniecznie mogą sobie na to pozwolić przy tradycyjnym podejściu.

Zalety dropshippingu

Podstawową zaletą takiego prowadzenia działalności jest brak konieczności posiadania własnego magazynu na towar. Skoro zasadniczo jako przedsiębiorca nawet go nie oglądasz, nie musisz go składować w domu lub wynajętej hali. W skali miesiąca i szczególnie na początku działalności to bardzo duża oszczędność, która pozwala przeznaczyć środki np. na prowadzenie działań promocyjnych.

Dzięki dropshippingowi do założenia sklepu internetowego nie potrzebujesz dużych nakładów. Nie musisz inwestować dziesiątek czy setek tysięcy złotych w towar, co do którego nie masz pewności, czy uda się go sprzedać. Dzięki temu nie znasz ograniczeń asortymentowych i przy odpowiedniej współpracy z wyselekcjonowanymi hurtowniami możesz stworzyć sklep, w którym użytkownik zamawia setki produktów. A Ty…? Na początek potrzebujesz jedynie dobrze zaprojektowanej strony internetowej i promocji.

Wady dropshippingu

Choć już od początku widać w dropshippingu sporo potencjalnych korzyści, pewne wady są nieuniknione. Przede wszystkim bardzo wiele zależy od poziomu obsługi hurtowni. Co z tego, że profesjonalnie prowadzisz rozmowy z klientami i dbasz o wizerunek sklepu w Sieci, skoro hurtownia może zapakować towar byle jak lub wysłać go w niekoniecznie najlepszym stanie, na co nie masz bezpośredniego wpływu? Dlatego cały sens dropshippingu opiera się o wybranie najlepszych i zaufanych hurtowni, niemniej wpadki zawsze mogą się zdarzyć.

Poza tym, skoro współpracujesz bezpośrednio z hurtowniami, które muszą zająć się dodatkową logistyką, nie zarobisz tych samych pieniędzy co na sprzedaży własnego towaru z własnego magazynu. Aby zachować konkurencyjność na rynku, nie możesz stosować wysokiej marży dla siebie, co obniża potencjalne zarobki. Z drugiej strony oszczędzasz na braku magazynu, więc… po prostu musisz obliczyć, co Ci się bardziej opłaca.

Kilka słów podsumowania – czy to dla mnie

  • Dropshipping poleca się przede wszystkim niewielkim i początkującym sklepom internetowym; przedsiębiorcom, którzy mają pomysł na biznes, ale nie dysponują wielusettysięcznym budżetem na start,
  • Współpraca z hurtowniami niweluje ryzyko zamrożenia kapitału w towarze, który trudno sprzedać, jest niszowy lub odstrasza dużymi gabarytami.
  • W zależności od branży dobór współpracujących hurtowni może być łatwiejszy lub trudniejszy, dlatego warto przemyśleć ostateczną decyzję i oprzeć ją o finansowe prognozy oraz obliczenia. Ważna jest także specyfika działalności.
  • Warto wykorzystać formułę dropshippingu, a dzięki bliskiej współpracy z hurtowniami wypracować indywidualne oraz innowacyjne standardy, np. pakowania produktów, sposobu wysyłki lub kontaktu z klientami.
  • Nigdy nie zapominaj, że w prowadzeniu sprzedaży internetowej liczy się nie tylko cena, ale również takie detale jak zdjęcia, opisy czy kategoryzowanie produktów.

 

wybrane realizacje