Identyfikacja wizualna – czym jest, jaka powinna być

Identyfikacja wizualna

Pierwsze wrażenie w dużej mierze decyduje o tym, jak nas postrzegają inni. Jedno spojrzenie wystarczy, aby podświadomie odczuć, czy dana osoba wywołuje w nas sympatię. Tak samo jest w marketingu – klient, który ma styczność z logo, materiałami graficznymi czy plakatami firmy, na ich podstawie w kilka sekund ją ocenia. Dlatego tak ważne jest, aby zatroszczyć się o odpowiednią identyfikacją wizualną.

Czym jest identyfikacja wizualna

Identyfikacją wizualną można określić wszystkie elementy graficzne, typograficzne i symboliczne, którymi posługuje się marka, firma czy instytucja. Należą do nich m.in.:

  • logo;
  • logotyp;
  • kolorystyka;
  • wizytówki i ulotki;
  • bannery i plakaty;
  • oznaczenia budynków;
  • projekt strony internetowej;
  • wzory i oznakowania materiałów reklamowych;
  • wygląd dokumentów;
  • wystrój biura;
  • ubrania pracowników;
  • materiały poligraficzne.

Wszystkie powyższe elementy tworzą tożsamość wizualną firmy, marki czy instytucji, stanowiąc jej opakowanie graficzne. Identyfikacja wizualna jest zatem swego rodzaju obrazkową obudową, która stanowi część szerszej strategii wizerunkowej. Identyfikacja wizualna to komunikat marketingowy wysyłany do odbiorców i klientów, który ma za zadanie wzbudzić określone skojarzenia i przekazać wartości, jakimi kieruje się firma. Identyfikacja wizualna przemawia przede wszystkim za pomocą obrazów, buduje świadomość marki i kreuje wyobrażenie na jej temat w umysłach odbiorców i klientów. Jak więc widać, odgrywa ona bardzo istotną rolę w każdej działalności – nie tylko biznesowej, ale również publicznej czy charytatywnej.

6 cech profesjonalnej identyfikacji wizualnej

  • Spójność. Identyfikacja wizualna powinna być przede wszystkim spójna. Co to znaczy? Chodzi o harmonijne połączenie różnych elementów składających się na ostateczny efekt. Powinny się one wzajemnie uzupełniać, nie „gryźć się” ze sobą i tworzyć jedną, zbilansowaną całość. Spójność dotyczy zarówno kolorystyki, figur i kształtów stosowanych w identyfikacji wizualnej, jak i jej ogólnego przekazu. Jako wzór spójności można podać markę Apple oraz jej produkty i usługi, zaprojektowane w nowoczesnym, minimalistycznym tonie.
  • Czytelność i prostota. Przy tworzeniu identyfikacji wizualnej nie ma nic gorszego nic niż przesada. Przeładowanie zbyt wieloma symbolami, łączenie więcej niż 3 kolorów czy tworzenie skomplikowanych i szczegółowych logo bynajmniej nie sprzyjają rozpoznawalności marki i uniemożliwiają uzyskanie korzystnego efektu wizualnego. Prostota i czytelność podane w schludnej i przyjaznej formie to najlepsze rozwiązanie. Potwierdzeniem może być logo firmy Nike – niezwykle proste, ale kryjące w sobie ogromną moc.
  • Unikalność. Identyfikacja wizualna musi być oryginalna i niepowtarzalna – kopiowanie lub nawet silne inspirowanie się innymi markami to prosta droga do klęski. Nie ma nic gorszego niż nieudolnie powielone rozwiązania wykorzystywane przez wielkie firmy i znane marki. Stworzenie identyfikacji wizualnej wymaga kreatywności i świeżego podejścia, czego zresztą każdy grafik czy copywriter powinien być świadomy.
  • Rozpoznawalność. Zadaniem identyfikacji jest kreowanie wizerunku spójnego z celem i działalnością firmy, marki czy instytucji, dlatego poszczególne elementy identyfikacji wizualnej powinny łatwo zapadać w pamięci i być dobrze rozpoznawalne. Taki efekt udało się osiągnąć m.in. firmie McDonald, która dzięki wykorzystaniu czerwonej kolorystyki i charakterystycznego logo jest kojarzona praktycznie we wszystkich zakątkach globu.
  • Budzenie skojarzeń. Identyfikacja wizualna powinna podkreślać charakter działalności, wartości i cele, którymi kieruje się marka, instytucja, firma. Ma za zadanie budzić określone skojarzenia i przywoływać pożądane emocje. Przykładowo, logo Czerwonego Krzyża bezsprzecznie przywodzi na myśl niesienie pomocy innym (i jest przy tym niezwykle proste), a emblemat logo BMW kojarzy się z lotnictwem – w końcu bawarska firma na początku swojej działalności zajmowała się produkowaniem samolotów.

Stworzenie identyfikacji wizualnej, która spełnia powyższe warunki, wymaga dużego doświadczenia w projektowaniu graficznym, dobrego wyczucia smaku i estetyki, dlatego nie warto powierzać tego zadania pierwszej lepszej osobie. Bez odpowiednich umiejętności nie ma również sensu zajmowanie się tym we własnym zakresie – najlepszym rozwiązaniem jest wynajęcie profesjonalnej firmy, która spełni pokładane w niej oczekiwania.

wybrane realizacje