Optymalizację serwisów i sklepów internetowych przeprowadza się według wytycznych opracowanych na podstawie wcześniejszego audytu. Z czysto technicznego punktu widzenia jest to przeprowadzenie zmian dotyczących słabych stron witryny. Optymalizacja jest kluczowym elementem w procesie pozycjonowania, ponieważ bez przeprowadzenia jej, pozycjonowanie nie przyniesie oczekiwanych efektów. Proces optymalizacji można podzielić na optymalizację treści, grafiki oraz kodu – wszystkie trzy elementy są niezbędne do poprawnego funkcjonowania strony WWW oraz jej pozycjonowania.
Przeprowadzona optymalizacja ma w szczególności wpływ na:
- zwiększenie prędkości wczytywania/wyświetlania się strony,
- poprawienie kodu witryny pod kątem zgodności z obowiązującymi standardami,
- dostosowanie kodu do wymogów wyszukiwarek (meta tagi, nagłówki, treści, ustawienia serwera),
- dostosowanie witryny do użytkowania przez osoby niepełnosprawne,
- poprawienie usability – uwypuklenia elementów istotnych i wyodrębnienie części rozbieżnych logicznie,
- zmniejszenie rozmiaru plików, w tym zdjęć oraz obrazów, czyli wszystkich elementów graficznych serwisu,
Korzyści, które niesie ze sobą optymalizacja:
- zwiększenie satysfakcji użytkowników odwiedzających stronę,
- znacznie lepszy odbiór serwisu w oczach odwiedzających, co skutkuje polepszeniem wizerunku firmy,
- wzrost zapytań i sprzedaży (konwersji) bez potrzeby stałej inwestycji w drogą reklamę,
- prawidłowe indeksowanie stron przez wyszukiwarki,
- zwiększenie wartości serwisu dla wyszukiwarki a co za tym idzie – uzyskanie lepszej pozycji i zwiększenie ruchu użytkowników.