Jak poprawić konwersję strony internetowej

Strona WWW powinna spełniać określony cel, czyli konwertować ruch użytkowników na działania pożądane z punktu widzenia właściciela. W przypadku witryny firmowej może to być np. wysłanie zapytania o ofertę, w sklepie internetowym – zakup produktu, a na stronie prywatnej pobranie ebooka. Jak sprawić, żeby użytkownicy chętniej wykonywali działania i poprawić w ten sposób konwersję?

1. Call to action

Call to action to przycisk, który ma na celu bezpośrednie nakłonienie użytkownika do wykonania danego działania. Jego zadaniem jest nawoływanie do kupna produktu, złożenia zamówienia czy pobrania ebooka. Call to action pełni fundamentalną rolę w kontekście konwersji – jeżeli jest wyraźnie widoczny, od razu po wejściu na stronę rzuca się w oczy i został opatrzony chwytliwym tekstem, może bardzo korzystnie wpływać na skuteczność witryny. Treść umieszczona na przycisku call to action, oprócz wezwania do akcji, powinien również obiecywać jakieś korzyści, np. Kup teraz i ciesz się nowymi butami czy Pobierz ebook i edukuj się za darmo.

2. Ścieżka nawigacji

Zadaniem webmastera i specjalisty od UX/UI jest takie poprowadzenie użytkownika na stronie, aby krok po kroku doszedł do celu i wykonał działanie. Z myślą o tym należy mądrze zaplanować strukturę witryny. Najpierw odbiorca powinien poczuć potrzebę, a następnie zyskać przekonanie, że firma czy sklep, na których witrynie się znajduje, są w stanie ją zaspokoić tak, jak tego oczekuje. Wówczas szansa na to, że użytkownik wykona pożądane działanie, znacząco wzrasta.

3. Responsywność

W dobie wszechobecnych smartfonów, tabletów, laptopów oraz innych urządzeń, za pomocą których przeglądamy Internet, skupianie się wyłącznie na użytkownikach komputerów jest prostą drogą do obniżenia konwersji. Twórca strony WWW w swojej pracy musi uwzględniać różne rozdzielczości i urządzenia – jeżeli witryna nie będzie do nich dopasowana, użytkownik szybko się zniechęci i raczej nie wykona żadnego działania.

4. Czas ładowania strony

Nie ma nic bardziej zabójczego dla konwersji niż długi czas ładowania witryny. Wyobraź sobie, że po kliknięciu adresu w wyszukiwarce czekasz 5, 10, 15, a nawet 30 sek., zanim się ona otworzy. Oczywiście trudno to sobie wyobrazić, bo większość użytkowników nie ma na tyle cierpliwości i zamiast czekać, po prostu zamyka stronę i przechodzi na inną. Zbytnie przeładowanie witryny, skomplikowanie kodu czy użycie „ciężkiego” systemu CMS do stworzenia prostej strony to czynniki, które mogą wydłużać czas jej wczytywania – warto je ograniczyć lub całkowicie wyeliminować.

5. Opinie i referencje

Co przekonuje użytkownika, żeby skorzystać z proponowanej oferty i wykonać działanie, które prowadzi do konwersji? Z pewnością pozytywne opinie innych klientów. Mając świadomość, że ktoś przed nami przetestował ofertę, jest z niej zadowolony i mówi o tym głośno, o wiele łatwiej podjąć tę samą decyzję. Opinie i referencje utwierdzają w przekonaniu dobrego wyboru i w dużym stopniu likwidują potencjalne ryzyko, które powstrzymuje użytkownika od kupna produktu czy wysłania zapytania ofertowego.

6. Treść

Nawet najczytelniejsza i najestetyczniejsza strona internetowa nie przełoży się na wyższy wskaźnik konwersji, o ile umieszczona na jej łamach treść nie będzie zachęcająca. Przede wszystkim powinna odpowiadać na potrzeby użytkowników i dawać im rozwiązania, których oczekują. Jednocześnie warto zadbać o to, żeby tekst był bezpośredni, nienachalny, nienarzucający się i po prostu szczery. Zapomnij więc o wyświechtanych zwrotach typu najwyższa jakość i profesjonalizm – postaw na prostotę, zrezygnuj ze zbędnego gloryfikowania i wywyższania swojej oferty. Skupiaj się nie na sobie, a na odbiorcy Twojego przekazu i jego potrzebach. Pisz zwięźle, krótko i rzeczowo, jak ognia unikaj przysłowiowego „lania wody”.

7. Wiarygodność i zaufanie

Niezależnie od charakteru strony dobrym sposobem na zwiększenie konwersji poprzez zyskanie wiarygodności i zaufania jest pokazanie żywych osób, które stoją za projektem. Przykładowo, na firmowej witrynie internetowej warto umieścić informacje na temat pracowników wraz z ich zdjęciami. Oczywiście trzeba pamiętać również o podaniu pełnych danych kontaktowych i identyfikacyjnych, które pozwalają na weryfikację firmy czy osoby.

8. Analizowanie, testowanie i eksperymentowanie

Zwiększenie skuteczności strony wymaga ciągłego analizowania różnego rodzaju wskaźników. Chodzi nie tylko o wskaźnik konwersji, ale również o zachowanie użytkowników, źródło ruchu czy słowa kluczowe, na podstawie których odbiorcy znajdują witrynę w wyszukiwarce. Każdorazowa zmiana w obrębie strony mogąca mieć wpływ na konwersję powinna być natomiast weryfikowana za pomocą testów A/B – dzięki nim da się stwierdzić, jak dany wskaźnik zmienił się po wprowadzeniu czy usunięciu wybranych elementów.

wybrane realizacje