Poznaj metody optymalizacji i pozycjonowania sklepu internetowego

Prowadząc sklep internetowy, zależy Ci jak największym ruchu i zdobyciu jak największej liczby klientów – to oczywiste. Oczywiste nie są jednak metody, za pomocą których możesz osiągnąć ten cel. Jeżeli chcesz poznać sposoby na skuteczną optymalizację i pozycjonowanie sklepu internetowego, wygodnie rozsiądź się w fotelu i przystąp do lektury poniższego artykułu.

Optymalizacja

Zanim rozpoczniesz pozycjonowanie sklepu internetowego, zajmij się jego optymalizacją – bez tego wszystkie działania SEO będą mniej skuteczne, o ile w ogóle przyniosą jakieś widoczne efekty. Zacznij od zebrania najważniejszych słów kluczowych, na które chcesz pozycjonować sklep, a następnie wykorzystaj je w znacznikach meta – przede wszystkim w meta title, ponieważ ten znacznik ma kluczowy wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Słowa kluczowe staraj się umieszczać również w nagłówkach H1-H6, adresach URL oraz znacznikach ALT i nazwach zdjęć. O tym, że każda podstrona powinna mieć unikalne znaczniki meta, nie musimy wspominać, prawda?

Działania optymalizacyjne powinny objąć także treść znajdującą się w Twoim sklepie. Przede wszystkim pamiętaj o stworzeniu oryginalnych opisów produktów. Dowiedz się więcej, jak stworzyć stronę produktową. W unikalne treści wyposaż także podstrony kategorii i podkategorii – nie mogą one być wyłącznie zbiorem produktów pozbawionym tekstów. Jeszcze przed otwarciem sklepu zadbaj o jego przemyślaną strukturę i logiczny podział na kategorie i ewentualnie podkategorie. Nie zapomnij o linkowaniu wewnętrznym, na każdej podstronie (również na stronie głównej) tworząc odnośniki do najpopularniejszych, polecanych, najlepiej ocenianych czy podobnych produktów.

Świeże treści

Wyszukiwarka Google, na której skupiają się działania każdego pozycjonera, uwielbia strony regularnie uzupełniane o nowe treści. Dlatego jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach, przygotuj praktyczne poradniki, testy czy tutoriale tematycznie związane ze sprzedawanymi przez Ciebie produktami. Nie zaszkodzi założyć blog, na łamach którego będziesz opisywać nowe promocje czy codzienne życie sklepu.

Nie ograniczaj się jednak w tworzeniu treści wyłącznie do pióra własnego lub pracowników – daj pole do popisu również samym użytkownikom. W jaki sposób? Nakłoń ich do recenzowania, oceniania i komentowania Twoich produktów, co może przynieść korzyści nie tylko z punktu widzenia SEO, ale też z perspektywy marketingu i PR – o ile oczywiście opinie będą pozytywne.

Własne zaplecze

Przechodząc do kwestii linkbuildingu, warto przygotować tematyczne zaplecze składające się z kilku, kilkunastu, kilkudziesięciu lub w skrajnych przypadkach nawet kilkuset stron tematycznych, które linkuja do witryny sklepu. Nie mogą to być jednak spamerskie witryny pozbawione wartości – podejdź do nich fachowo i umieść na nich treści interesujące dla użytkowników. Pamiętaj o regularnym uzupełnianiu zaplecza o nowe teksty i przemyślanej strukturze linkowania, tak aby Google nie miało podejrzeń co do naturalności odnośników, które pochodzą z zaplecza.

Katalogowanie

Stara, ale ciągle jeszcze skuteczna metoda pozycjonowania. Choć niektórzy uważają ją za nieefektywną, to przy przestrzeganiu odpowiednich reguł da się dzięki niej coś zyskać. O jakie reguły chodzi? W głównej mierze o wybór katalogów. Wiele z nich jest bowiem marnej jakości – takie należy omijać. O jakości katalogu świadczą natomiast takie czynniki jak m.in. wiek domeny (im dłużej jest w Internecie, tym lepiej), moderacja (niemoderowane katalogi z reguły należy odrzucić), liczba linków wychodzących (im mniej, tym lepiej), wartość page rank czy liczba linków przychodzących (im więcej, tym lepiej).

Artykuły sponsorowane, recenzje blogerów

Znajdź serwisy, portale i blogi tematycznie odpowiadające Twojemu sklepowi i postaraj się umieścić na nich swoje wpisy wraz z odnośnikiem. Oczywiście będzie trzeba za nie zapłacić bezpośrednio w gotówce lub „prezentami”, np. w postaci Twoich produktów. Im popularniejsza strona, na której chcesz umieścić wpis, tym więcej za niego zapłacisz. Podobną metodą zdobywania linków jest przesłanie swoich produktów do zrecenzowania blogerom czy redaktorom serwisów tematycznych, tylko że w tym przypadku trzeba przygotować się na możliwość negatywnej opinii.

Strona mobilna

Dla nikogo nie jest tajemnicą, że obecnie komputery i laptopy są coraz mocniej wypierane przez urządzenia mobilne – smartfony i tablety. Dlatego Google kładzie tak duży nacisk na tworzenie witryn dostosowanych do różnych urządzeń i rozdzielczości – dotyczy to też Twojego sklepu. Jeżeli chcesz osiągnąć wysokie pozycje, nie zapominaj o przygotowaniu jego mobilnej wersji.

Poprawienie szybkości

Szybkość wczytywania witryny jest obecnie jednym z wielu istotnych czynników wpływających na pozycję w wynikach wyszukiwania. Weź to pod uwagę, wprowadzając ciężkie zdjęcia, stosując skomplikowane skrypty czy wybierając powolny hosting – każdy z tych elementów może bowiem obniżyć ranking Twojego sklepu.

wybrane realizacje